Ενδοσχολική Βία
-
Πώς το αντιλαμβάνεσαι; / Άξονες συζήτησης:
1. « Όσοι καταφεύγουν στη βία είναι στην πραγματικότητα ανίκανοι και ανεπαρκείς».
2. « Η βία φέρνει βία».
3. Αυτοί που κλέβουν και μοιράζουν ψέματα, αυτοί που σκοτώνουν το φτωχό, αυτοί που θάβουν αδίστακτα τα όνειρά μας, αυτοί εφηύραν τη λέξη ξένος».
4. « Η νεαρή βαρβαρότητα έχει ενήλικες γονείς».
5. Συχνό αίτιο της βίας είναι η ζήλεια και ο φθόνος: « οι ανάπηροι φθονούν τους χορευτές». Ακόμη, ένα υπερυψωμένο και ατελές εγώ υποβιβάζει τους άλλους.
-
Παιχνίδια ρόλων/ debates:
-
Ταξιδιωτικοί πράκτορες: δίνουμε σε μια ομάδα παιδιών ένα φάκελο με πληροφορίες για μια χώρα. Η ομάδα αυτή θα παίξει το ρόλο ενός εκπροσώπου ταξιδιωτικού γραφείου, που διαφημίζει τη χώρα με στόχο να πείσει τους μαθητές να την επιλέξουν για την τριήμερη εκδρομή τους. ( προϋποθέσεις: δεν αποκαλύπτει τη χώρα που περιγράφει και δεν είναι χώρα που έχει αυξημένη τουριστική κίνηση). Τα παιδιά καλούνται να μαντέψουν και να εκτιμήσουν τα θετικά αυτής της χώρας.
-
Ο ...καινούριος: στην τάξη σας έρχεται ένας καινούριος μαθητής, ο Victor. Οι γονείς του είναι οικονομικοί μετανάστες. Χωριστείτε σε τρεις ομάδες. Η πρώτη ομάδα θα είναι ο Victor. Η άλλη θα είναι συμμαθητές του που τον απορρίπτουν και η τρίτη ομάδα συμμαθητές του που τον αποδέχονται. Εκφράστε σκέψεις και συναισθήματα. Στη συνέχεια πείτε πώς αισθάνεστε ακούγοντας τις άλλες ομάδες.
-
Δραστηριότητες:
-
Οι τεμνόμενοι κύκλοι: Χωρίζουμε τα παιδιά σε δυο ομάδες: των αγοριών και των κοριτσιών. Η κάθε ομάδα έχει ένα χαρτί όπου είναι σχεδιασμένοι δύο τεμνόμενοι κύκλοι ( κύκλος αγόρια - κύκλος κορίτσια). Καλείται η κάθε ομάδα να γράψει τις ομοιότητες στην τομή των κύκλων ενώ στο υπόλοιπο σχήμα της διαφορές. Η ομάδα που θα βρει τις περισσότερες ομοιότητες θεωρείται νικήτρια.
-
Από πού μας έχει έρθει; Αφού χωριστείτε σε 5 ομάδες, προσπαθήστε να βρείτε επιδράσεις άλλων πολιτισμών πάνω στον ελληνικό στους παρακάτω τομείς:
( μουσική/ τραγούδια- μαγειρική/ φαγητά- γλώσσα/λέξεις- ενδυμασία- τέχνες) .
-
Με το ... γάντι: Φόρεσε στα χέρια σου χοντρά πλαστικά γάντια και προσπάθησε να δέσεις τα κορδόνια σου, να γράψεις μια παράγραφο, να κουμπώσεις το πουκάμισό σου. Πώς αισθάνεσαι; Τι νιώθεις;
( Δραστηριότητα ευαισθητοποίησης σε θέματα κινητικών προβλημάτων).
4. Πες το με ένα σκίτσο: φτιάξτε δικά σας απλά σκίτσα εναντίον της βίας, του ρατσισμού, των προκαταλήψεων, του φανατισμού και της μισαλλοδοξίας.
-
Πες το με μια ταινία: πχ Το καναρινί ποδήλατο: για ένα μικρό αλλοδαπό μαθητή ένα καναρινί ποδήλατο γίνεται το διαβατήριό του για την ένταξή του στην ελληνική σχολική τάξη. Κλειστοί δρόμοι: ο φακός παρακολουθεί το βασανισμένο λαό των Κούρδων στις φωτισμένες λεωφόρους της Αθήνας που τις περισσότερες φορές είναι δρόμοι κλειστοί.
Το μίσος: με τα μάτια τριών φίλων η απομόνωση, ο αποκλεισμός, η ανεργία σε ένα υποβαθμισμένο προάστιο του Παρισιού...