Ερμηνεία : Μια υποψία για τη σχετικότητα του νοήματος

 

ΕΡΜΗΝΕΙΑ : ΜΙΑ ΥΠΟΨΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΧΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΟΗΜΑΤΟΣ

  • « Το λογοτεχνικό κείμενο μοιάζει με εκδρομή όπου ο συγγραφέας φέρνει τις λέξεις και ο αναγνώστης το νόημα ». Το κείμενο ανοιχτό σύμπαν.

  • Πολυσημία του λογοτεχνικού κειμένου. Υψηλός δείκτης συνδήλωσης. Εναλλακτικές αντιδράσεις στο ίδιο απόσπασμα.

  • Διαφορετική αναγνωσιμότητα του κόσμου ( Φαινομενολογία).

  • Επέκταση των διανοητικών και φανταστικών μας οριζόντων ως τα άκρα. Η ερμηνεία ως δραστηριότητα καθαρά δημιουργική.

  • Μια ανευλάβεια προς τη γνωστική ευσέβεια του ακαδημαϊκού κόσμου.

  • Χαμένοι όσοι τελειώνουν το διάβασμα λέγοντας « κατάλαβα».

  • Αποδόμηση : με προσοχή και επιφύλαξη στο λαβύρινθο κάθε κειμένου, όχι τυχαία αμφιβολία ή αυθαίρετη ανατροπή. Το παιχνίδι των γλωσσικών νοημάτων είναι μη αποφασίσιμο. Διαλύεται η αδιαμφισβήτητη κυριαρχία ενός νοήματος έναντι ενός άλλου.

Ο ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ ΤΗΣ ΑΠΕΙΡΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΝΟΗΜΑΤΩΝ

  • Το κείμενο είναι μια εκδρομή με λέξεις που φέρνει ο συγγραφέας αλλά ο αναγνώστης δεν μπορεί ούτε να τις αποσιωπήσει ούτε να τις διαλαλήσει...

  • Οι άπειρες αναγνώσεις/ ερμηνείες αποτελούν υπερερμηνεία, κάποιες είναι παρατραβηγμένες, υπερβολικές , παραλήρημα... Μοιάζει με την αίσθηση που έχουμε όταν παρατρώμε...

  • Ακόμη κι αν δεν είμαστε σίγουροι τι συνέβαινε στο μυαλό του συγγραφέα δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το γεγονός της αλληλεπίδρασής του με ένα πολιτιστικό και κοινωνικό θησαυρό. Υπάρχει ένας νοηματικός σκελετός, η πρόθεση του συγγραφέα, μια κοσμοθεωρία, ένα « θέλω να πω» και ο αναγνώστης με την διαδικασία της ενόρασης θα προσπαθήσει να συντονιστεί με τη σκέψη του συγγραφέα και να ανοίξει ένα διάλογο με το κείμενο αλλά και με την ίδια του τη σκέψη.

  • Όταν χρησιμοποιώ το κατσαβίδι για να βιδώσω κάποια βίδα, η χρήση αυτή υπαγορεύεται από το ίδιο το κατσαβίδι, ενώ όταν το χρησιμοποιώ για να παραβιάσω χάρτινα πακέτα, τότε πρόκειται για αυθαίρετη επιβολή υποκειμενικότητας...

 

Ωστόσο, θα ήταν λυπηρό αν ο φόβος της υπερερμηνείας μας οδηγήσει στην αποφυγή ή την καταστολή της έκπληξης, στο παιχνίδι των κειμένων, της ανάγνωσης και της ερμηνείας...